MENTORÁLÁS
A tanulók kiválasztásánál az elsődleges szempont az volt, hogy hátrányos helyzetűek legyenek, továbbá hogy tanulási nehézségekkel küzdjenek. Ezek a szempontok mindhárom tanuló esetén fenn állnak. A foglalkozásokat heti 1 alkalommal, 1 órában szerveztem meg. Témaként magyar nyelvből az éppen aktuális tananyagot választottam. A foglalkozások kezdetén mindhárom tanuló közepesre állt, ezt az eredményt a tanév végére sikerült jóra javítani. A gyakorlás során azokat a területeket erősítettük, amelyek a tanórán nehézséget okoztak számukra. A kötetlen foglalkozásokon bátrabban mertek megnyilatkozni, sikerélményük lett és ennek a tanórákon is meg lett az eredményük.
A tavasszal megkezdett mentorálás ugyanazzal a három tanulóval folytatódott tovább. Sajnos azt tapasztaltam, hogy a nyári szünetben a diákok nem sokat gyakoroltak, sokat felejtettek. Ez az órai munkában is hátráltatta őket, valamint a tanév eleji felmérőik is gyengén sikerültek. A foglalkozásokon az volt a célom, hogy ezeket a hátrányokat közösen lefaragjuk. A tanulók partnerek voltak ebben a munkában, ismét lelkesen tevékenykedtek, a gyakorlásokat követően sikerélményük lett a tanórákon is. A tanulmányi eredményük fokozatosan javult.
A foglalkozások a tervezetnek megfelelően lettek megtartva, eredményesen jó hangulatban zajlottak.
A kitűzött célok megvalósultak.
Abban bízom, hogy az elvégzett munkának hosszú távon is meg lesz az eredménye, és a tanév során megtartják a tanulási kedvüket.
Bartáné Machalek Viktória
——
A TÁMOP-3.1.4-C-2015-0295. számú pályázat keretében iskolánkban három pedagógus kilenc tanuló mentorálását végezte.
A mentorrendszer lehetővé teszi, hogy a diák megkapja azt az egyéni figyelmet és segítséget, melyre fejlődéséhez szüksége van.
A mentorálás lehetőséget teremt arra, hogy az azon belül szerzett élmények, tapasztalatok, viselkedésmódok, ismeretek összessége a rejtett tanterv részeként hatást gyakoroljon tanulóinkra. A mentor tevékenysége e programban, ahol a személyre szabott egyéni fejlesztés a cél, nem elsősorban a tanulás segítésére szolgál – hanem szükséges, hogy a tanuló életmódját, a kultúrához, az életen át tartó érdeklődéshez, ismeretszerzéshez való kapcsolatát is befolyásolni tudja a mentora, így a fejlesztő foglalkozások kiscsoportos formában történtek.
A folyamat során a pedagógusok a mentori tevékenység keretében kiscsoportos foglakozásokon végezték a tantárgyi fejlesztéseket.
A gyerekek szívesen vettek részt ezeken a kötetlenebb foglalkozásokon. Aktívak és érdeklődőek voltak, kognitív képességeik mellett szociális kompetenciáik is fejlődtek.
Tanulók véleménye:
Izsó Fanni 8. osztály: „Örülök, hogy hetente külön órákon gyakoroltuk a német nyelvet. Célom, hogy nyelvvizsgát szerezzek, amihez most egy lépéssel ismét közelebb kerültem.”
Gáspár Boglárka 4. osztály: „Szerettem együtt dolgozni a többiekkel, csapatban minden sokkal könnyebb! „
Gáspár Blanka 7. osztály: „Szívesen vettem részt a foglalkozásokon, jó volt a nagyobbakkal együtt gyakorolni, sokat tanultam tőlük.”