A PÁLYÁZATRÓL BŐVEBBEN

Iskolánk két tagintézményével pályázik az innovációs programra: az aranyosapáti és a nyírlövői iskolával. A fenntarthatóság, az iskolai és a családcentrikus nevelés jegyében a pályázat fő vonulatát az ökológiai, természetközeli témák, valamint a családbarát szemlélet megteremtése, az iskola, a szülők és a diákok közötti kapcsolatrendszer kibővítése és megerősítése alkotja, nagyobb rendezvények révén. A két tagintézmény programja nagyon hasonló, de nem teljesen azonos, ugyanis bár két, nagyon hasonló adottságokkal rendelkező, egymáshoz is közel eső tagintézményről van szó, bizonyos hiányosságokban, a fejlesztés erősségeiben eltérnek.

 

A pályázattal elsősorban azt szeretnénk elérni, hogy a gazdaság igényeinek megfelelő képzettséggel, munkavállalási képességekkel rendelkező fiatalokat engedjünk ki nyugodt szívvel a középiskolákba, s hogy közülük minél több diák legyen képes tudatosan a saját jövőjét irányítani. Ennek érdekében a gyermekek nevelésének kiteljesítése a cél a test, a lélek és az értelem arányos fejlesztésének, illetve az ismeretek, készségek, képességek, jártasságok, attitűdök és az erkölcsi rend összhangjának tiszteletben tartásával, valamint a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás a nevelés-oktatás eszközeivel.

 

Egyik tagintézmény esetében sincs könnyű dolgunk, mert amellett, hogy eleve hátrányos helyzetű kistérségben élünk és tanítunk, az iskolák összetétele is olyan, hogy a 100% felé közleít a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya. Ezért a hagyományos tanítási módszerek mellett alkalmazni szeretnénk újszerű technikákat is, az egyéni projektek és csoportban végezhető feladatok differenciálására, kísérletezésére is lehetőséget adva.

 

Aranyosapáti és Nyírlövő, a két kicsi Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei falu a szegénység, a munkanélküliség kellős közepén található. Nem véletlen, hogy sokszor a céltalanság jellemzi az itt élő családokat, ami rányomja a bélyegét az iskolába járó fiatalságra is. Ahhoz hogy kimozdítsuk a gyerekeket a kilátástalanságból, alternatívákra van szükség, amit nem feltétlenül a hagyományos keretek között, a konvencionális iskolai oktatás révén kapnak meg. Úgy gondoljuk, hogy programunk segíti majd a fiatalok nevelésének kiteljesítését mind fizikailag, mind szellemileg, mind pedig mentálisan.

 

Általános cél: iskolarendszeren kívüli támogató-segítő program modelljének működtetése a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, roma gyermekek számára. Az iskolai sikertelenségét okozó családi, közösségi és szociális deficitek pótlása, kiegészítve a szülőknek is szóló közösségi programokkal.

Konkrét cél: a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű, a roma, valamint a gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló tanulók általános iskolai és középiskolai tanulmányi sikerességének elősegítése, az iskolai lemorzsolódás csökkentése, továbbtanulási utak megerősítése.

 

Erdei iskolát, tanórán kívüli – szabadtéri jellegű – mozgásos tevékenységeket, idegen nyelvi fejlesztést, digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használatára képzést, informatikai oktatást, mentorálási programot, pályaorientációs tevékenységet, közösségi rendezvényeket és egészségnapokat is szervezünk a pedagógus továbbképzések mellett. Mindezek egy modern világ küszöbén valódi segítséget nyújthatnak a nehéz helyzetben lévő gyerekeknek és a módszereikben megújulni kész tanári gárdának.